Spring naar content

Workflowsysteem: werk makkelijker samen met je collega’s

Het verwerken van inkomende documenten is een omslachtige taak. Een goede samenwerking tussen personen en verschillende teams is cruciaal. Een digitaal workflowsysteem bespaart je tijd en verhoogt de efficiëntie. In deze blog vertellen we je wat dit is, welke problematiek je hierbij tegenkomt en – het allerbelangrijkst – hoe een goede workflow eruitziet.

Wat is een workflow?

Onder een workflow verstaan wij de verschillende handelingen die je moet doen om een inkomend document binnen de organisatie te verwerken. Zo’n document kan een inkoopfactuur zijn, maar ook een afleverbon, pakbon, getekend contract, orderbevestiging, Verklaring Omtrent Gedrag of beoordelingsformulier.

Voor het verwerken van dergelijke documenten heb je een bijzonder type workflow nodig. Er is namelijk altijd een combinatie van het plaatje en de gegevens vereist. Bij gegevens kun je bijvoorbeeld denken aan een order- of projectnummer, grootboekgegevens en de persoon op wie het document betrekking heeft. Of er wordt verwezen naar een administratie, wat betekent dat je moet nagaan of de factuur juist is geadresseerd.

 

Workflow: welke problematiek speelt er?

Nu de digitalisering in volle gang is, wordt het steeds eenvoudiger om gegevens of plaatjes met elkaar te delen (het afzonderlijk versturen van gegevens of bestanden is tegenwoordig dan ook erg gemakkelijk). Het delen van de combinatie ervan, daarentegen, is nog niet ingeburgerd in financiële of administratieve systemen. Bekijk maar eens hoe dit zit bij inkoopfactuurverwerking. Het is steeds eenvoudiger om data óf plaatjes op te slaan in je boekhoudsysteem, maar het digitale workflowproces is vaak niet ingericht op het tegelijkertijd of overzichtelijk presenteren van de gegevens én het plaatje van de factuur.

In het workflowproces (bijvoorbeeld van inkoopfacturen) treden ook andere problemen op. Zo is het vaak niet duidelijk waar een document zich bevindt of wie de volgende stap moet nemen. Daarnaast is het veelal lastig om loggingsinformatie te verzamelen. Want hoe houd je nu bij wie op welk tijdstip wat heeft gedaan? Het antwoord is simpel: middels een solide digitaal workflowsysteem.

Hoe ziet een goede workflow eruit?

Wil je binnen je organisatie een workflow gebruiken om de verwerkingsprocessen rondom inkomende documenten efficiënter te maken? Kies dan voor een digitaal workflowsysteem dat aan de volgende 5 eisen voldoet!

  1. Het systeem combineert gegevens en plaatje optimaal. Op die manier bied je je collega’s de mogelijkheid om een inkomend document inclusief álle relevante data snel en betrouwbaar te beoordelen.
  2. Het is mogelijk om opmerkingen toe te voegen en vragen te stellen. Er moet een vorm van actie in het systeem zitten. Bij een factuur is dit bijvoorbeeld de keuzeknop om wel of geen akkoord te geven.
  3. Je kunt informatie loggen. Zo kun je namelijk altijd inzien wie wat wanneer heeft gedaan. Is er een vraag of ontstaat er een dispuut, dan zoek je dit eenvoudig op. En wil je werken aan een verbetering van je eigen proces, dan is zulke informatie natuurlijk ook van belang.
  4. Er is een mechanisme waardoor een document langs 1 of meerdere personen kan gaan alvorens hier een finaal akkoord op wordt gegeven.
  5. Het systeem laat je zoveel mogelijk stappen automatiseren – vooral terugkerende handelingen, zoals het vrijgeven, doorsturen en verwijderen van betalingsblokkades.

Aan de slag met een goed workflowsysteem?

Verwerk jij je inkoopfacturen of andere inkomende documenten nog niet met een digitaal workflowsysteem? En wil je graag een efficiëntieslag maken? Met de bovenstaande punten krijg je snel inzicht in de besparingen die jíj kunt realiseren. Mocht je financieel-administratieve systeem hiervoor geen of onvoldoende functionaliteit bieden, dan helpen wij je graag. Whitevision heeft veel kennis over slimme integraties en betrouwbare koppelingen. We bespreken graag met je hoe we ook voor jouw systeem de ideale oplossing kunnen opzetten. Neem gerust eens contact met ons op!

Sfeerfoto Malou - Renee

Wil jij jouw proces slimmer inrichten?

april 2024

Tijd om je aan te sluiten bij het Peppol-netwerk? Dít moet je weten!

Van steeds meer kanten hoor je over het Peppol-netwerk. Misschien ontvangt en verstuurt jouw organisatie af en toe ook al facturen via Peppol. Of je bent je momenteel aan het oriënteren op een goede ‘Peppol-aanpak’. Is dit het juiste moment voor jou om je bij het Peppol-netwerk aan te sluiten? En wat houdt dat nu eigenlijk precies in? In deze blogpost zetten we de belangrijkste ‘Peppol-feiten’ voor je op een rij!
Artikel lezen
maart 2024

Op de kunstmatige-intelligentie-trein springen? Zó profiteren inkoop en finance van AI

Op het gebied van kunstmatige intelligentie (ook wel ‘Artificial Intelligence’ of, afgekort, ‘AI’ genoemd) gebeurt ontzettend veel. Van meetings samenvatten tot video’s produceren: bots kunnen steeds meer. De tools vliegen je om de oren. En nu de wereld steeds slimmer wordt, wil jij vanuit de inkoop- of financeafdeling óók best graag op de kunstmatige-intelligentie-trein springen. Maar dan wel op zó’n manier dat je jouw werk er makkelijker mee maakt. In jouw geval betekent dit waarschijnlijk dat je repetitieve, saaie taken wilt automatiseren. Zo kan je je immers focussen op werkzaamheden die je leuk vindt en die jou meer uitdaging bieden. Maar welke mogelijkheden zijn nu écht interessant voor de inkoop- en financeafdelingen?
Artikel lezen
maart 2024

Mag je facturen digitaal bewaren?

Facturen digitaal bewaren: je hoort er steeds meer over, maar je kampt met de nodige vragen. Want mag dit eigenlijk wel? En zo ja, waar begin je dan? Hoewel er voor het digitaal boeken van inkoopfacturen tegenwoordig slimme oplossingen bestaan, is het archiveringsproces binnen veel organisaties nog steeds papiergebonden. Menig financieel-administratief medewerker is anno 2019 nog altijd veel tijd kwijt aan het opbergen van inkoopfacturen in mappen, die worden bewaard in kasten op het kantoor. Zo’n papieren archief maakt het terugvinden van een factuur op een later tijdstip óók een tijdrovende taak. Herkenbaar? Dan overweeg je misschien een efficiënter alternatief: facturen digitaal bewaren. Maar waarmee moet je rekening houden als je overstapt op een digitaal archief?
Artikel lezen

123