Spring naar content

Voordelen van het automatisch verwerken van orderbevestigingen (+ voorbeeld)

Het bijhouden van inkooporders en orderbevestigingen kan een complex en tijdrovend proces zijn voor bedrijven van elke omvang. Het is belangrijk om te weten welke orders zijn geplaatst, welke producten of diensten worden geleverd en wanneer ze worden geleverd. Daarnaast is het essentieel om ervoor te zorgen dat de prijzen, aantallen en leverdata overeenkomen tussen de inkooporder en de orderbevestiging. Wanneer er op de orderadministratie een afwijking wordt ontdekt is het een tijdrovende taak dit te corrigeren in je ERP-systeem. Met het digitaal verwerken van orders kunnen bedrijven dit proces automatiseren en direct overzicht krijgen over hun projecten.

Snel reageren op veranderingen in inkooporders en orderbevestigingen

Een van de belangrijkste voordelen van een overzichtelijke projectadministratie is de mogelijkheid om snel te reageren op veranderingen in de inkooporders en orderbevestigingen. Wanneer bedrijven handmatig gegevens moeten invoeren en vergelijken, kan het proces lang duren en kan het moeilijk zijn om afwijkingen of fouten op te sporen. Met het automatisch verwerken van orderbevestigingen kunnen bedrijven digitaal en snel alle relevante informatie van de orderbevestiging lezen en deze vergelijken met de inkooporder. Als er afwijkingen zijn, wordt het bedrijf hiervan op de hoogte gesteld waardoor er tijdig kan worden ingegrepen en onnodige kosten (en fouten) kunnen worden voorkomen. Bij deze controle is het ook mogelijk om informatie bij te werken naar je ERP-systeem.

 

Beter plannen en beheren van projecten

Een ander voordeel van een overzichtelijke projectadministratie is de mogelijkheid om projecten beter te beheren en te plannen. Met de automatische orderbevestigingsverwerking kunnen bedrijven direct updates krijgen over de status van hun projecten en kunnen ze op basis hiervan beslissingen nemen over de toekomstige planning en budgettering. Dit kan helpen bij het minimaliseren van fouten en het maximaliseren van de efficiëntie van de projecten.

Met slimme software om inkooporders te matchen met orderbevestigingen kun je deze volledig automatisch verwerken.

Vermindering van werkdruk voor medewerkers

Het verwerken van orderbevestigingen en andere inkomende documenten kan enorm veel uren in beslag nemen. Je moet de gegevens immers regel voor regel — en cijfer voor cijfer — controleren. Dat is een tijdrovende klus. Kom je handen tekort, dan zorgt dit voor extra veel werkdruk onder werknemers op de orderadministratie. Want juist daar is het cruciaal om de doorlooptijden zo kort mogelijk te houden en overzicht te behouden.

Met het in gebruik nemen van automatische orderbevestigingsverwerking kan de werkdruk verminderen voor medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het bijhouden van inkooporders en orderbevestigingen. Door deze taken te automatiseren, kunnen medewerkers zich concentreren op andere belangrijke taken en kunnen ze hun tijd beter gebruiken.

 

Voorbeeld van automatische matching met orderbevestiging

Met slimme software om inkooporders te matchen met orderbevestigingen kun je deze volledig automatisch verwerken. Kloppen een van de gegevens niet of is er een afwijking gevonden op het aantal, de prijs óf leverdatum? Dan geeft de software dit aan en zie je direct de verschillen tussen de inkooporder en de orderbevestiging. Zo heb jij altijd overzicht in projecten en kun je dit tijdig intern of met de klant overleggen.

Door te werken met automatische orderbevestigingsverwerking kunnen organisaties direct overzicht krijgen over projecten en snel reageren op veranderingen in inkooporders en orderbevestigingen. Dit kan helpen bij het minimaliseren van fouten en kosten, het maximaliseren van de efficiëntie van de projecten en het verminderen van de werkdruk voor medewerkers.

Sfeerfoto Malou - Renee

Wil jij jouw proces slimmer inrichten?

april 2024

Tijd om je aan te sluiten bij het Peppol-netwerk? Dít moet je weten!

Van steeds meer kanten hoor je over het Peppol-netwerk. Misschien ontvangt en verstuurt jouw organisatie af en toe ook al facturen via Peppol. Of je bent je momenteel aan het oriënteren op een goede ‘Peppol-aanpak’. Is dit het juiste moment voor jou om je bij het Peppol-netwerk aan te sluiten? En wat houdt dat nu eigenlijk precies in? In deze blogpost zetten we de belangrijkste ‘Peppol-feiten’ voor je op een rij!
Artikel lezen
april 2024

Whitepaper e-facturen verwerken

‘E-facturen’, ‘XML’, ‘UBL’, ‘pdf’: wanneer het om inkoopfactuurverwerking gaat, vliegen de termen je om de oren. Als e-factureren helemaal geschiedt volgens het ideaal, hoef je geen handmatige handelingen meer te verrichten. Maar de praktijk is anders: organisaties hebben te maken met verschillende standaarden en formaten én krijgen nog andere factuurtypen binnen. Het gevolg is dat ze een diverse stroom aan inkomende facturen ontvangen en verwerken. Wat is nu precies de plek van e-facturen in deze stroom? En hoe kan je ze op een slimme, eenduidige manier verwerken? In dit whitepaper gaan we daar dieper op in!
Artikel lezen
maart 2024

Op de kunstmatige-intelligentie-trein springen? Zó profiteren inkoop en finance van AI

Op het gebied van kunstmatige intelligentie (ook wel ‘Artificial Intelligence’ of, afgekort, ‘AI’ genoemd) gebeurt ontzettend veel. Van meetings samenvatten tot video’s produceren: bots kunnen steeds meer. De tools vliegen je om de oren. En nu de wereld steeds slimmer wordt, wil jij vanuit de inkoop- of financeafdeling óók best graag op de kunstmatige-intelligentie-trein springen. Maar dan wel op zó’n manier dat je jouw werk er makkelijker mee maakt. In jouw geval betekent dit waarschijnlijk dat je repetitieve, saaie taken wilt automatiseren. Zo kan je je immers focussen op werkzaamheden die je leuk vindt en die jou meer uitdaging bieden. Maar welke mogelijkheden zijn nu écht interessant voor de inkoop- en financeafdelingen?
Artikel lezen

123