Tips ontvangen?

Julien aan het woord: “Het klantcontact vind ik het leukst; dat is mijn interessegebied”

Medewerker aan het woord 2017

Onze medewerkers zetten zich iedere dag in om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Hoe doen ze dat nu eigenlijk?

In deze blog vertelt jong talent Julien Hereijgers, medewerker verkoop binnendienst, over salesgesprekken, offertetrajecten en het leukste aspect aan zijn baan: het contact met klanten.

Wat doe jij bij WhiteVision?

“Anderhalf jaar geleden studeerde ik af in Bedrijfsmanagement MKB. Niet lang daarna gaf WhiteVision mij de kans om mijn interesse in het commerciële aspect te ontwikkelen in een technische bedrijfsomgeving. Naast het feit dat ik veel leer van de accountmanagers, zijn mijn taken zeer divers. Ik verzorg het offerteproces van begin tot eind, beheer de mail en voer salesgesprekken per telefoon. Omdat mijn takenpakket zo breed is, heb ik regelmatig contact met potentiële én bestaande klanten, die mij opbellen of benaderen via contactformulieren. Daarnaast handel ik verzoeken van accountmanagers af en ben ik het eerste aanspreekpunt voor salesvragen. Soms bellen bestaande klanten met een vraag over een van onze producten. Gaat het om een kwestie die alleen basale kennis vereist, dan help ik hen zelf. Is de vraag uitgebreider, dan schakel ik mijn salescollega’s in.”

Hoe ziet jouw gemiddelde dinsdag eruit?

“Een gemiddelde dinsdag bestaat voor mij eigenlijk niet! Mijn werk is zo gevarieerd dat ik gerust kan zeggen dat iedere dag uniek is. Desondanks zal ik proberen een beeld te schetsen van mijn werkzaamheden.

Systeembeheer en -controle voor de sales voer ik iedere week uit. Daarnaast wordt mijn dagindeling voornamelijk bepaald door binnenkomende klantvragen en verzoeken van de accountmanagers van WhiteVision. Op de meeste dagen spreek ik zeker enkele mensen die geïnteresseerd zijn in onze oplossingen. Tijdens zulke gesprekken vraag ik eerst met welk pakket zij werken om na te gaan of ze een ERP- of financieel- systeem (bijvoorbeeld AFAS, SAP, Navision 4PS, Vakware, BouwInfosys Works, BouwInfosys Office, Kraan) hebben dat aansluit op onze WhiteVision-software. Om een duidelijker beeld te vormen noteer ik ook hoeveel inkoopfacturen men verwerkt en of er specifieke wensen zijn zoals het herkennen van factuurregels of het matchen van inkooporders. Vervolgens maak ik een relatie aan in ons CRM systeem om alles wat we hebben besproken vast te leggen. Zo kan iedereen de behoeftes en wensen van de potentiële klant gemakkelijk nalezen en kan de accountmanager een afspraak met hem maken. Dit alles is een geautomatiseerd proces binnen WhiteVision.

Op drukke dagen kan het voorkomen dat ik tien offertes opstel en verstuur. Heb ik tussen het verrichten van mijn salestaken door tijd over, dan houd ik mij bezig met randactiviteiten. Als het druk is, neem ik bijvoorbeeld ook niet-sales-gerelateerde telefoontjes aan en probeer ik klanten zo goed mogelijk te helpen. En zo is het, voor ik het weet, alweer tijd om naar huis te gaan.”

Wat vind je het leukste aspect aan je werk?

“Het klantcontact is voor mij het leukste aspect aan mijn baan. Ik help klanten graag verder door hen productkennis bij te brengen en productervaring te helpen opdoen. Op dit gebied heb ik mijzelf enorm ontwikkeld. Op een gegeven moment wil ik graag in de buitendienst werken en klantcontact speelt daarin natuurlijk een belangrijke rol.”

Hoe vind je het om deel uit te maken van het WhiteVision-team?

“Het is een erg leuk team waarbinnen je de ruimte krijgt om je eigen ding te doen. Ik kan mezelf ontwikkelen en word hierin ook gecoacht. Voorheen handelde ik bijvoorbeeld alleen inkomende telefoontjes af, maar tegenwoordig bel ik steeds vaker uitgaand, waarbij de accountmanagers mij begeleiden. Zo leer ik hoe ik optimaal kan omgaan met de wensen van onze klanten. Ik krijg feedback van mijn directe collega’s en daar leer ik veel van. WhiteVision vindt betrokkenheid bij klanten en medewerkers erg belangrijk en investeert ook in het team door middel van trainingen. Tijdens een cursus hebben we bijvoorbeeld geleerd hoe we elkaar opbouwende feedback kunnen geven, wat ik erg waardevol vind. Hierdoor kunnen we elkaar op een respectvolle manier verder helpen. Daarnaast is het team hecht en weten we allemaal wat we aan elkaar hebben. Dat is erg prettig.”

Hoe zie jij de toekomst?

“Onze branche verandert snel. WhiteVision volgt de ontwikkelingen op de voet en speelt hierop in. Ik geloof dat we in de komende jaren zeker zullen groeien. Omdat we al een divers aanbod aan oplossingen hebben, denk ik dat we meer zullen uitbreiden in de diepte dan in de breedte. Door onze oplossingen nóg meer uit te diepen blijven we ons onderscheiden en blijven we enkele stappen voor op de rest.

WhiteVision is een ambitieus en daadkrachtig bedrijf en dat past goed bij mij. Zelf zou ik graag willen doorgroeien tot accountmanager. Dat zal natuurlijk in stappen gaan: eerst zullen de uitgaande telefoontjes worden opgevoerd, vervolgens hoop ik met accountmanagers mee te gaan naar potentiële klanten en uiteindelijk wil ik zelfstandig bedrijven bezoeken om hen kennis te laten maken met de oplossingen van WhiteVision. Ik zie mezelf hier nog wel een tijdje zitten; doorgroeimogelijkheden te over!”

Wil jij ook weten of je deel uit kunt maken van het WhiteVision team?

bekijk onze vacatures!