Tips ontvangen?

Inkoopfactuur boeken van a tot z: hoe werkt het digitale verwerkingsproces?

Blogs 2019

Een inkoopfactuur boeken kan véél tijd en handelingen vergen als je deze nog handmatig verwerkt. Herken je het volgende proces? Facturen die per mail binnenkomen, print je eerst uit. Als je daarnaast óók nog papieren facturen ontvangt, ligt er al gauw een flinke stapel op je bureau die je moet verwerken. Deze taak, die veel repeterende handelingen behelst, neemt nogal wat uren in beslag – je moet de inkoopfacturen immers één voor één boeken in je ERP-systeem. Wanneer je de klus eindelijk hebt geklaard, stop je alle facturen in gekleurde mapjes om ze langs de diverse goedkeurders binnen je organisatie te laten gaan. Het proces dat volgt is vaak slepend: facturen raken weg of je collega’s vergeten ze te fiatteren, waardoor jij veel (uit)zoekwerk moet verrichten. Zonde, want die tijd kun je liever besteden aan taken waarmee je meer waarde toevoegt aan de organisatie. Wil je een inkoopfactuur boeken in een handomdraai, dan is het digitale verwerkingsproces onontbeerlijk. Maar hoe zit digitale inkoopfactuurverwerking nu precies in elkaar? En waarom kan het ontzettend relevant zijn voor jou?

Inkoopfactuur boeken via de digitale route:
6 stappen

 

Om te begrijpen wat digitale factuurverwerking inhoudt, moet je eerst de stapels papieren en gekleurde mapjes wegdenken. Elimineer vervolgens de vele handelingen die jij in het handmatige verwerkingsproces verricht – van overtypwerk tot fiatteringsronde. Een inkoopfactuur boeken via de digitale weg gaat véél sneller en eenvoudiger.

Wil je weten hoe dit proces precies in zijn werk gaat? We lopen je door de 6 stappen heen!

  1. Inkoopfacturen komen binnen in een speciale facturenmailbox die jij hebt aangemaakt. Deze kun je voorsorteren en bewerken volgens een systeem dat je zelf hebt ontwikkeld binnen je mailprogramma. Of je gebruikt een handige tool, zoals de SMART E-mail-handler. Deze werkt 24/7 om de mails in je facturenmailbox op te delen in inkoopfacturen en overige berichten (zoals betalingsherinneringen of spammails). Zo worden alle per mail ontvangen facturen volledig automatisch verwerkt en klaargezet om in te lezen in je OCR- of workflow-oplossing.
  2. OCR-software leest de facturen uit en herkent de gegevens die hierop staan, waaronder crediteur, bankrekening-, btw- en factuurnummer, factuur- en betaaldatum, netto- en brutobedrag en inkooporders. Wil je een inkoopfactuur boeken in je ERP-systeem, dan is dit een cruciale stap: in principe leest een goede oplossing alle gegevens af die nodig zijn voor een goede administratie in je ERP-systeem. Als je werkt met slimme OCR-software, kun je het systeem bovendien trainen, wat betekent dat de herkenning mettertijd alleen maar nóg beter wordt.
  3. Na de herkenning vindt de registratie van de factuur in het ERP-systeem plaats. Een goede automatiseringsoplossing verzorgt de zogeheten kopregistratie (om welke factuur gaat het en wanneer moet deze worden betaald?) én de verbijzondering (op welke grootboekkaart moet je de factuur uitsplitsen?).
  4. Via een digitale workflow gaat de factuur langs alle fiatteerders. Deze kunnen natuurlijk verschillen per factuur. Wellicht is het binnen jouw organisatie zo dat de ICT-beheerder de ICT-kosten goedkeurt, terwijl de projectbeheerder een bestelling voor de werkplaats fiatteert. Goede workflow-software biedt de mogelijkheid om in te regelen dat elke factuur – op basis van herkenning – naar de juiste fiatteerder(s) wordt gestuurd. Het voordeel van een digitale workflow is dat je precies weet waar en bij wie een inkoopfactuur ligt. Dit maakt het onder meer gemakkelijker om betaaldata te halen.
  5. Wanneer de laatste goedkeurder zijn akkoord heeft gegeven, is de digitale workflow helemaal doorlopen. Op dat moment wordt de factuur in je ERP-systeem vrijgegeven voor betaling.
  6. Nu je zoveel belangrijke stappen – de inkoopfactuur boeken, goedkeuren en betalen – in rap tempo hebt doorlopen, moet je het proces goed afronden. Het is tijd om de factuur te archiveren. Komen de printer en archiefkasten hieraan te pas? Gelukkig niet. Een kopie van de factuur wordt namelijk automatisch gearchiveerd in je ERP-systeem. Wil je de factuur op een later moment naslaan, dan kun je deze met één druk op de knop terugvinden. Als je met een solide oplossing werkt, krijg je direct alle notities en communicatie te zien die bij de factuur horen. Zo heb je in één oogopslag een beeld van het complete proces dat per factuur is doorlopen.

 

 

Digitale inkoopfactuurverwerking
in gang zetten: tips

Wil je een inkoopfactuur boeken, fiatteren, betalen en archiveren volgens het bovenstaande proces? Dan is het tijd om met digitale inkoopfactuurverwerking aan de slag te gaan. Maar waar begin je? Wij geven je enkele tips!

  • Kies voor slimme OCR-software, zodat je profiteert van een hoge herkenning, een zelflerend systeem én een community waarbinnen gebruikers van elkaar leren. Zo stijgt de herkenning binnen zeer afzienbare tijd naar zo’n 98%.
  • Vervang de gekleurde mapjes door een digitale workflow. In deze tijd is het cruciaal dat medewerkers een factuur kunnen fiatteren op elk moment en vanaf iedere locatie – of dit nu de bouwplaats, de huiskamer of een vakantielocatie is. Kies voor een systeem dat dit principe ondersteunt én dat het accorderen tot het uiterste vereenvoudigt. Het is bijvoorbeeld zeer handig wanneer je het hele proces in één plaatje bij elkaar hebt, zodat niemand meerdere systemen hoeft te doorzoeken alvorens de factuur te fiatteren.

Iedere inkoopfactuur boeken met een automatiseringsoplossing?

Wil jij altijd het overzicht behouden én meer tijd hebben om te werken aan taken die het beste in je naar boven halen? Neem gerust contact met ons op. Een inkoopfactuur boeken kan héél makkelijk zijn. We bespreken graag met je hoe we jóuw organisatie op dit gebied kunnen helpen!

 

Meer weten?

Onderstaand is ook interessant voor je