Tijdsbesparing tips?

Het kan altijd beter: stand-ups bij WhiteVision

WhiteVision groeit en dat is op veel gebieden voelbaar. Zo merken we dat de afstemming tussen onze verschillende teams steeds belangrijker wordt. Niet alleen voor onze klanten, maar ook voor onze nieuwe collega’s. Hen willen we namelijk op weg helpen door het DNA van ons bedrijf over te brengen. Omdat we het cruciaal vinden om onze medewerkers te boeien en te binden én omdat we altijd willen blijven innoveren, houden we iedere maandag tijdens de teamlunch een stand-up. Deze techniek komt uit de scrum-werkwijze en is zeer effectief gebleken. In deze blog geven we je graag een kijkje achter de schermen bij WhiteVision. Hoe gaan onze stand-ups in hun werk en hoe helpen ze ons bij het onderhouden van langdurige relaties met tevreden klanten en medewerkers?

Een stand-up: wat is dat precies?

Gedurende de week dragen onze teamleden allerlei kwesties aan waar zij tegenaan lopen. Dit kan intern, maar ook extern zijn. Al deze topics verzamelen we, waarna iedere ‘owner’ van een onderwerp op maandag zijn of haar kwestie kan aankaarten. Hierbij legt hij of zij het onderwerp uit om vervolgens te vragen wie kan helpen bij het vinden van een oplossing.

Het doel van deze methode is om in een laagdrempelige omgeving kwesties met collega’s te bespreken. Aan onze statafels genieten we ondertussen van een lunch die onze cateraar heeft bereid en waaraan elke week een ander thema is gekoppeld. In deze ontspannen setting kunnen we mededelingen doen, maar we reserveren tegenwoordig dus ook voldoende tijd voor de stand-up. Een hele mooie manier om in contact te blijven en kwesties niet te laten escaleren.

Pragmatische aanpak, snelle oplossing: extern én intern

De hamvraag bij stand-ups is: wie kan mij helpen om op een zeer pragmatische manier te bekijken hoe ik deze kwestie moet oplossen? Vaak blijkt het dat knelpunten helemaal niet hoeven uit te groeien tot problemen óf dat er al een standaardwerkwijze of oplossing voorhanden is. Zo stelde een van onze collega’s onlangs een specifieke vraag over een bepaalde melding die een klant uit ons geautomatiseerde systeem ontving. Hij kon deze niet thuisbrengen en had raad nodig. Daarop hebben verschillende leden van het WhiteVision-team naar de kwestie gekeken. Samen konden zij het probleem binnen enkele ogenblikken identificeren om het in de daaropvolgende dagen op te lossen – veel sneller dan wanneer de bewuste collega individueel naar een oplossing zou hebben gezocht.

Ook voor de interne werkprocessen is de stand-up erg waardevol. Er starten regelmatig nieuwe, jonge mensen bij WhiteVision. Soms is het even zoeken naar de juiste manier om hun rol in te passen. De stand-up is een hele mooie methode om deze nieuwe medewerkers op weg te helpen én om te leren van hun frisse blik op de manier van werken.

Wat leveren de stand-ups op?

Wat we in de stand-ups terugzien is dat er ontzettend veel kennis en commitment in het WhiteVision-team aanwezig is. Zodra er een kwestie wordt aangekaart, gaat iedereen aan het werk. Enerzijds om inzicht te krijgen in wie de beste persoon is om te helpen, anderzijds om het probleem concreet op te lossen. Kwesties die soms heel ingewikkeld lijken, kunnen we hierdoor op een eenvoudige en pragmatische manier aanpakken. Bovendien leren we als organisatie om zaken op zeer gemakkelijke wijze beter te doen. Dat komt onze dienstverlening aan en relaties met klanten ten goede. En daar hechten wij grote waarde aan!

Meer weten?

Ben je klant van WhiteVision en heb je een brandende vraag? Zit je met een kwestie die al wat langer speelt? En wil je graag profiteren van de efficiënte wijze waarop wij knelpunten oplossen? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.