Spring naar content

Facturen fiatteren via een workflow: het proces van a tot z

Op de financiële administratie ben je altijd op zoek naar manieren om je processen te verbeteren. In dat kader ben je geïnteresseerd in een automatiseringsoplossing voor het fiatteren van inkoopfacturen. Want het handmatige proces neemt doorgaans flink wat tijd in beslag. Als je een factuur laat rondgaan door de organisatie om handtekeningen te verzamelen, duurt het vaak even voordat de factuur gefiatteerd is. In de tussentijd kan er veel gebeuren. Goedkeurders kunnen het document bijvoorbeeld kwijtraken of vergeten te accorderen. En dat maakt jouw werk moeilijker. Dé oplossing: facturen fiatteren met workflow-software. In deze blogpost leggen we uit waarom dit efficiëntie oplevert en hoe het werkt!

Workflow-software: voordelen voor de financiële administratie

Wanneer je een inkomende factuur fysiek laat rondgaan door de organisatie, moet je veel handmatige werkzaamheden verrichten. Met workflow-software elimineer je dit soort handmatige taken, omdat je de factuur automatisch goedkeurt. Daardoor heb je ook te allen tijde inzicht in de status en doorlooptijd van iedere factuur. Je ziet in één oogopslag bij wie het document ligt en hoeveel stappen er nog nodig zijn voordat het proces van fiatteren rond is.

Omdat je een waterdicht systeem creëert, reduceer je de foutgevoeligheid aanzienlijk. Digitale documenten raken bovendien nooit weg. En de tijd waarin je niet-gefiatteerde facturen per ongeluk tóch betaalde, is voorbij. In je workflow-software kan je namelijk regels instellen die dit voorkomen. Denk aan een verplichting om iedere factuur te laten fiatteren door twee mensen.

Wanneer je zulke regels invoert, is eenvoudig fiatteren direct een feit. Want als je goedkeurders automatisch toewijst in de workflow, hoef je niet meer na te denken over het proces. Je kan ervan op aan dat dit vlekkeloos verloopt!

Facturen fiatteren via een workflow: welke route doorloopt een inkomende factuur?

Allereerst lees je een binnengekomen inkoopfactuur in met OCR-software. Nadat het systeem de factuurgegevens heeft herkend en een boekingsvoorstel heeft gemaakt, voer jij een controle uit en boek je de factuur in je ERP-systeem. Op dat moment treedt de fiatteringsworkflow in werking.

Voordat de factuur akkoord is (of de status ‘gefiatteerd’ krijgt), moet zij natuurlijk langs verschillende mensen gaan. Goedkeurders hebben diverse opties: facturen accorderen of afkeuren, een opmerking toevoegen (bijvoorbeeld om een bepaald element te verduidelijken voor de volgende goedkeurder) óf advies vragen aan een collega (denk aan een projectleider die een vraag stelt aan de inkoper over de inhoud van een levering).

Je kan het hele proces verregaand automatiseren op basis van goedkeurders. Zo is het mogelijk om een factuur aan de hand van de herkende waarden (zoals een projectnummer) automatisch door te zetten naar de juiste goedkeurder (bijvoorbeeld een bepaalde projectleider).

Is het proces van fiattering rond, dan gaat de betaalblokkade van de factuur af, zodat je de factuur kan meenemen in de betaling. Alle gefiatteerde facturen komen uiteindelijk terecht in het digitale archief. Goede software archiveert óók alle annotaties op een factuur, zodat je altijd kan zien wie een factuur heeft gefiatteerd en wanneer dit precies is gebeurd. Je kan zulke loggingsinformatie met één druk op de knop terugvinden. Handig wanneer je naslagwerk moet verrichten!

Digitaal fiatteren: welke zaken kan je instellen?

 

Drempelbedragen of een autorisatiematrix

Als een factuur boven een bepaald bedrag altijd langs de manager of directeur moet, kan je dit eenvoudig instellen. Wil je verschillende drempelbedragen instellen, dan kan je werken met een autorisatiematrix. Daarbij gaat de factuur afhankelijk van het bedrag naar een of meerdere leidinggevenden.

 

Standaardrollen

Het systeem kan bepaalde facturen altijd naar bepaalde mensen sturen. Zo komt een projectfactuur bijvoorbeeld automatisch terecht bij een projectleider en gaat een kostenfactuur standaard naar degene die verantwoordelijk is voor de grootboekrekening.

 

Meerdere workflows

Heb je meerdere bedrijven of bv’s? Dan werk je waarschijnlijk ook met meer dan één administratie. Met goede software kan je voor elke administratie een aparte workflow inrichten.

En als je verschillende soorten facturen binnenkrijgt (zoals project-, kosten- en inkooporderfacturen), kan je voor ieder factuurtype een workflow opzetten.

Per workflow stel je goedkeurders in. Ook kan je bepalen welke factuuraspecten worden uitgelicht voor de verschillende goedkeurders. Zo verloopt ieder administratief proces van begin tot eind automatisch!

 

Route bepalen

Het fiatteren van inkoopfacturen beslaat doorgaans een proces dat uit diverse stappen bestaat. Deze kan je stuk voor stuk opnemen in de workflow. Het is bijvoorbeeld mogelijk om in te stellen waar een factuur naartoe moet wanneer iemand deze afkeurt: naar de vorige goedkeurder (één stap terug) of naar de administratie (het ‘startpunt’).

 

Automatisch goedkeuren

Wil je zo min mogelijk bezig zijn met de fiattering van inkoopfacturen? Dan kan je zorgen dat facturen tot een bepaald bedrag gedurende een specifieke periode automatisch worden goedgekeurd. Dit is bijvoorbeeld handig bij maandelijkse leasefacturen waarop in principe een vast bedrag staat. In januari kan je aangeven dat het systeem deze het komende jaar direct mag goedkeuren, tenzij het factuurbedrag afwijkt. Zo bespaar je nóg meer tijd!

 

Automatische reminders

Wordt een factuur niet tijdig gefiatteerd? Dan kan je het systeem automatisch reminders naar goedkeurders laten sturen. Zo hoef jij niet telkens achter collega’s aan te zitten om de benodigde handtekeningen te verzamelen.

 

Altijd en overal inkoopfacturen fiatteren: workflow-software mét app-versie

Sommige workflow-programma’s stellen een web- én app-versie beschikbaar. Dit betekent dat je facturen niet alleen via je computer, maar ook op je Android- of iPhone-apparaat kan goedkeuren.

Hét voordeel? Je kan facturen altijd en overal inzien via je smartphone. En fiatteren doe je simpelweg door even te swipen!

Sfeerfoto Malou - Renee

Wil jij jouw proces slimmer inrichten?

april 2024

Tijd om je aan te sluiten bij het Peppol-netwerk? Dít moet je weten!

Van steeds meer kanten hoor je over het Peppol-netwerk. Misschien ontvangt en verstuurt jouw organisatie af en toe ook al facturen via Peppol. Of je bent je momenteel aan het oriënteren op een goede ‘Peppol-aanpak’. Is dit het juiste moment voor jou om je bij het Peppol-netwerk aan te sluiten? En wat houdt dat nu eigenlijk precies in? In deze blogpost zetten we de belangrijkste ‘Peppol-feiten’ voor je op een rij!
Artikel lezen
april 2024

Whitepaper e-facturen verwerken

‘E-facturen’, ‘XML’, ‘UBL’, ‘pdf’: wanneer het om inkoopfactuurverwerking gaat, vliegen de termen je om de oren. Als e-factureren helemaal geschiedt volgens het ideaal, hoef je geen handmatige handelingen meer te verrichten. Maar de praktijk is anders: organisaties hebben te maken met verschillende standaarden en formaten én krijgen nog andere factuurtypen binnen. Het gevolg is dat ze een diverse stroom aan inkomende facturen ontvangen en verwerken. Wat is nu precies de plek van e-facturen in deze stroom? En hoe kan je ze op een slimme, eenduidige manier verwerken? In dit whitepaper gaan we daar dieper op in!
Artikel lezen
maart 2024

Op de kunstmatige-intelligentie-trein springen? Zó profiteren inkoop en finance van AI

Op het gebied van kunstmatige intelligentie (ook wel ‘Artificial Intelligence’ of, afgekort, ‘AI’ genoemd) gebeurt ontzettend veel. Van meetings samenvatten tot video’s produceren: bots kunnen steeds meer. De tools vliegen je om de oren. En nu de wereld steeds slimmer wordt, wil jij vanuit de inkoop- of financeafdeling óók best graag op de kunstmatige-intelligentie-trein springen. Maar dan wel op zó’n manier dat je jouw werk er makkelijker mee maakt. In jouw geval betekent dit waarschijnlijk dat je repetitieve, saaie taken wilt automatiseren. Zo kan je je immers focussen op werkzaamheden die je leuk vindt en die jou meer uitdaging bieden. Maar welke mogelijkheden zijn nu écht interessant voor de inkoop- en financeafdelingen?
Artikel lezen

123