Spring naar content

Woonpartners Midden-Holland

Woonpartners Midden-Holland is een woningstichting die actief is in diverse gemeenten: Waddinxveen, Gouda, Zuidplas en Alphen aan den Rijn. Het motto van de organisatie: ‘Thuis in wonen.’ Want de woningcorporatie voelt zich medeverantwoordelijk voor het woonplezier van klanten. Zij zet zich dan ook continu in voor betaalbare en prettige woningen in leefbare en aantrekkelijke wijken. Woonpartners Midden-Holland streeft ernaar om hoge kwaliteit te leveren — of het nu gaat om de dienstverlening, de werkorganisatie, het woningbezit of de leefomgeving.

De behoefte

Het verwerken van inkoopfacturen vergde behoorlijk wat administratieve handelingen bij Woonpartners Midden-Holland. De organisatie had enkel de mogelijkheid om facturen van kernaannemers digitaal in te lezen. Voor facturen van andere leveranciers was deze optie er niet. Daardoor was het verwerkingsproces omslachtig en foutgevoelig. Woonpartners Midden-Holland ging op zoek naar een automatiseringsoplossing om de administratie te verlichten en de foutmarge omlaag te brengen.

De oplossing

Woonpartners Midden-Holland bekeek verschillende opties. Na een uitgebreide zoektocht bleek de oplossing van Whitevision volledig aan te sluiten op de wensen van de organisatie. Het systeem is gemakkelijk te beheren, de interface is zeer gebruiksvriendelijk en Whitevision biedt een naadloze koppeling voor digitale factuurverwerking binnen het ERP-systeem van NCCW. Zonder hoge ontwikkel- of implementatiekosten kon Woonpartners Midden-Holland snel resultaat boeken. De organisatie was overtuigd: Whitevision was dé partij om mee in zee te gaan. De oplossing zorgt ervoor dat facturen die voorheen handmatig ingevoerd moesten worden nu automatisch worden herkend.

De voordelen van Whitevision

  1. Grote tijdwinst en efficiëntere werkwijze, waardoor het mogelijk is om meer uitdagende taken op te pakken.
  2. Drastische vermindering van de foutmarge omdat handmatige handelingen zijn geëlimineerd.
  3. Doelgerichte, simpele oplossing waarmee je gemakkelijk kan werken.
  4. Gunstig geprijsde service die extra voordelen oplevert.
  5. Een ‘Plug and Play’ oplossing waarbij er geen aanpassingen aan de kant van NCCW vereist zijn.

“Whitevision heeft bij ons voor een hele grote tijdwinst gezorgd,” zegt Koen Bakker, medewerker bedrijfsvoering bij Woonpartners Midden-Holland. “Daardoor werken we nu een stuk efficiënter. De foutmarge is drastisch verminderd, omdat de handmatige handelingen uit het proces zijn gehaald. Gegevens overtypen is niet meer nodig. We hoeven alleen nog even te controleren of de slimme OCR-software van Whitevision alle factuurinformatie goed heeft herkend.”

Daarnaast is het volgens Koen fijn werken met Whitevision: “Het is een doelgerichte, gebruiksvriendelijke oplossing. Je kan er heel eenvoudig mee werken.” Collega Ger van Doorn, medewerker informatie en assetmanagement, sluit zich hierbij aan: “Whitevision is een no-nonsense-product. Het werkt zonder onnodige toeters en bellen!”

“Door Whitevision kunnen we meer taken oppakken waarvoor mensen écht nodig zijn”

Bij Woonpartners Midden-Holland heeft Whitevision eentonig, repeterend werk geëlimineerd. Koen: “De SMART E-mail handler leest onze mailbox uit en ziet of een e-mailbericht een factuur bevat. Is dat het geval, dan zet de tool deze automatisch in het OCR-systeem. De slimme OCR-software herkent de factuurgegevens en vult de velden automatisch in. Hierbij is het systeem zelflerend. Daardoor wordt de herkenning mettertijd alleen maar hoger.” Wanneer het systeem de boeking heeft klaargezet, komt er wat mensenwerk in het spel: “Wij hoeven alleen nog even een controle uit te voeren.”

Wat Whitevision concreet heeft opgeleverd? “Een enorme tijdbesparing,” zegt Koen. “Voorheen waren we elke ochtend vier uur bezig met het verwerken van inkoopfacturen. Nu zijn we daar hoogstens een uurtje per dag aan kwijt. Ons doel was om met Whitevision een efficiëntieslag te maken, zodat we meer tijd over zouden hebben voor taken waarvoor mensen écht nodig zijn. Dat doel hebben we zeker behaald!”

“Whitevision hanteert een efficiënte aanpak en zorgt dat de software altijd up-to-date is”

Woonpartners Midden-Holland was de eerste klant die de koppeling tussen Whitevision en ERP-systeem NCCW in gebruik zou nemen. “In het begin vergde dat wat extra overleg, maar Whitevision heeft ons daarin heel goed begeleid. De implementatie verliep soepel. Whitevision organiseerde twee sessies om ons klaar te stomen en daarna konden we meteen aan de slag.”

“Tijdens de implementatie merkte ik dat Whitevision een goed geoliede machine is,” zegt Ger. “De aanpak was erg efficiënt. Daarnaast hebben we ervoor gekozen om de software te laten hosten bij WhiteVision. Eigenlijk hebben we een vaste hostingpartner, maar WhiteVision biedt een mooi tarief én extra voordelen. We draaien bijvoorbeeld altijd op de laatste versie. En we ervaren niet de problemen die andere softwareoplossingen nog weleens opleveren.”

“De supportmedewerkers helpen je snel omdat zij weten waar ze over praten”

De samenwerking met Whitevision verloopt naar tevredenheid. “Elke medewerker die bij het inkoopfactuurverwerkingsproces betrokken is, kan inloggen op het klantportaal van Whitevision,” vertelt Koen. “Daar kan je een melding doen. In onze ervaring lossen de supportmedewerkers dit snel op. Je merkt dat zij weten waar ze het over hebben.”

Koen zou Whitevision absoluut aanbevelen: “Als je de verwerking van inkomende facturen wilt versimpelen, biedt Whitevision dé oplossing.” Ger heeft een aanvullende tip: “Bekijk ook of het mogelijk is om het accorderen van facturen te digitaliseren middels workflow-software. Vanwege onze bedrijfsprocessen zijn wij gebonden aan een andere oplossing, maar als we hierin meer vrijheid zouden hebben, zou ik Whitevision hier ook graag voor inzetten. Wie weet wordt dit in de toekomst nog mogelijk!”

Sfeerfoto Malou - Renee

Wil jij jouw proces slimmer inrichten?

april 2024

Tijd om je aan te sluiten bij het Peppol-netwerk? Dít moet je weten!

Van steeds meer kanten hoor je over het Peppol-netwerk. Misschien ontvangt en verstuurt jouw organisatie af en toe ook al facturen via Peppol. Of je bent je momenteel aan het oriënteren op een goede ‘Peppol-aanpak’. Is dit het juiste moment voor jou om je bij het Peppol-netwerk aan te sluiten? En wat houdt dat nu eigenlijk precies in? In deze blogpost zetten we de belangrijkste ‘Peppol-feiten’ voor je op een rij!
Artikel lezen
maart 2024

Op de kunstmatige-intelligentie-trein springen? Zó profiteren inkoop en finance van AI

Op het gebied van kunstmatige intelligentie (ook wel ‘Artificial Intelligence’ of, afgekort, ‘AI’ genoemd) gebeurt ontzettend veel. Van meetings samenvatten tot video’s produceren: bots kunnen steeds meer. De tools vliegen je om de oren. En nu de wereld steeds slimmer wordt, wil jij vanuit de inkoop- of financeafdeling óók best graag op de kunstmatige-intelligentie-trein springen. Maar dan wel op zó’n manier dat je jouw werk er makkelijker mee maakt. In jouw geval betekent dit waarschijnlijk dat je repetitieve, saaie taken wilt automatiseren. Zo kan je je immers focussen op werkzaamheden die je leuk vindt en die jou meer uitdaging bieden. Maar welke mogelijkheden zijn nu écht interessant voor de inkoop- en financeafdelingen?
Artikel lezen
maart 2024

Mag je facturen digitaal bewaren?

Facturen digitaal bewaren: je hoort er steeds meer over, maar je kampt met de nodige vragen. Want mag dit eigenlijk wel? En zo ja, waar begin je dan? Hoewel er voor het digitaal boeken van inkoopfacturen tegenwoordig slimme oplossingen bestaan, is het archiveringsproces binnen veel organisaties nog steeds papiergebonden. Menig financieel-administratief medewerker is anno 2019 nog altijd veel tijd kwijt aan het opbergen van inkoopfacturen in mappen, die worden bewaard in kasten op het kantoor. Zo’n papieren archief maakt het terugvinden van een factuur op een later tijdstip óók een tijdrovende taak. Herkenbaar? Dan overweeg je misschien een efficiënter alternatief: facturen digitaal bewaren. Maar waarmee moet je rekening houden als je overstapt op een digitaal archief?
Artikel lezen

123