Spring naar content

Prohles

Bij Stichting Prohles, een stichting voor Protestants-Christelijk en Hervormd basisonderwijs in Katwijk, werken bezielde professionals. Zij dagen de leerlingen op hun scholen dagelijks uit om zelfbewuste, eigentijdse burgers met compassie te worden die deel uitmaken van een gemeenschap. Wederzijds respect en acceptie in de ontmoeting met de ander staan bij Stichting Prohles voorop. In alle handelingen blijft zij dicht bij haar vier speerpunten: onderwijskwaliteit, ontwikkeling, netwerk en identiteit. De stichting staat voor hoogwaardig basisonderwijs, waarbij de christelijke identiteit wordt beleden en beleefd. Vanuit deze overtuiging werken circa 300 leerkrachten aan goed onderwijs voor ongeveer 3.300 leerlingen.

De behoefte

Stichting Prohles werkte al bijna 10 jaar met een scan- en herken-oplossing inclusief workflow-software. Maar de overstap naar AFAS vroeg om vernieuwing. Het plan was om de personeels- én financiële administratie in één systeem te gaan beheren. Vanuit die gedachte besloot de stichting om voor het verwerken van inkoopfacturen een softwareoplossing te zoeken die uitstekend met AFAS zou koppelen.

De oplossing

Toen Stichting Prohles bij AFAS aanklopte voor advies, viel de naam ‘Whitevision’ direct. Een kennismakingsgesprek leidde tot een demo. Deze toonde aan dat Whitevision het automatisch scannen, herkennen en boeken van inkoopfacturen zou faciliteren. Daarmee streefde het de OCR-oplossing die Stichting Prohles destijds gebruikte voorbij. Bovendien was de prijs-kwaliteitverhouding prima in orde. De laatste stap in het besluitnameproces was om een kijkje te nemen bij een andere scholengroep die WhiteVision al gebruikte. Deze referentie trok Stichting Prohles over de streep: zij besloot om met Whitevision in zee te gaan.

De voordelen van Whitevision

  1. Tijdbesparing en efficiëntie boost.
  2. Meer ruimte voor controlerend en adviserend werk door automatisering van handmatige taken.
  3. Hoog herkenningsgehalte dat almaar beter wordt door het zelflerende vermogen van de slimme OCR-software.
  4. Automatische meldingen omtrent afwijkingen door uitstekende koppeling met AFAS.
  5. Uitstekende begeleiding bij het gebruik van een zeer gebruiksvriendelijke oplossing.

“Whitevision scheelt veel werk, levert tijdbesparing op en zorgt voor meer efficiëntie,” zegt Sander, adviseur financiën bij Stichting Prohles. Hij heeft de livegang van Whitevision en AFAS begin januari 2022 samen met een team uitgerold binnen de organisatie.

“De totaaloplossing van Whitevision is heel innovatief,” aldus Sander. “Het systeem leest facturen standaard goed in. De automatisering van een administratief proces als inkoopfactuurverwerking past goed bij de manier waarop we tegenwoordig met elkaar leven. Het scheelt heel veel tijd en frustratie. Omdat wij facturen niet meer handmatig hoeven te boeken, hebben we meer ruimte voor andere taken. Ik kan bijvoorbeeld meer controlerend en adviserend werk verrichten!”

“Door Whitevision is er meer ruimte voor controlerend en adviserend werk”

Sander legt uit waarom hij in de praktijk zeer tevreden is met Whitevision. “Nadat een factuur terecht is gekomen in het systeem, kan een medewerker deze bekijken en beoordelen. Eigenlijk hoef je alleen even te controleren of het systeem alles goed heeft herkend. Is dat eens niet zo, dan kan je een factuur makkelijk trainen. Dat hoef je maar één keer te doen. Daarna gaat de herkenning voor de betreffende crediteur automatisch.”

Heel soms is er — door de wijze van aanlevering — sprake van een slecht herkenbare factuur, maar zelfs dan is er geen handmatig typewerk nodig: “Je hoeft alleen in de betreffende velden te klikken om de informatie in te voeren. Dat is erg efficiënt werken.”

Wat Sander ook heel handig vindt, is dat Whitevision wijst op afwijkende informatie: “Als het KvK- of btw-nummer op de factuur afwijkt van de crediteureninformatie in AFAS, signaleert Whitevision dat. En ook als een factuur al eerder geboekt is in AFAS, geeft het systeem ons een seintje. De koppeling werkt dus uitstekend. Dat scheelt ons tijd!”

“De oplossing is gebruiksvriendelijk en het supportteam reageert accuraat”

Volgens Sander is de gebruiksvriendelijkheid van Whitevision een pluspunt. “Tijdens de implementatie heeft onze Whitevision-consultant twee dagen lang het proces met mij doorgenomen. Hij zorgde dat alles tiptop in orde was, zodat we direct met de oplossing aan de slag konden. En in de praktijk bleken we heel makkelijk met het systeem te kunnen werken. Alles spreekt voor zich.”

Lopen Sander en zijn collega’s toch eens tegen een vraag aan, dan schakelen zij het supportteam van Whitevision in. “Daarvoor gebruiken we het klantportaal. Whitevision reageert dan heel accuraat. De enkele keer dat wij een incident hebben ingeschoten, wisten we binnen een dag precies waar we aan toe waren.”

“Whitevision is een toevoeging voor mijn organisatie”

Het meest positieve aspect van Whitevision? Dat kan Sander helder definiëren: “Whitevision is een toevoeging voor mijn organisatie. Het sluit heel goed aan op AFAS en geeft realtime inzicht in de kosten. Zo behouden wij de controle. Bovendien automatiseert de oplossing handmatige handelingen omtrent het boeken van inkoopfacturen. Daardoor houden wij tijd over.”

Sander meent dat Stichting Prohles niet meer zonder Whitevision kan: “Wij hebben een structureel goed programma dat onze basisadministratie ondersteunt. Whitevision heeft ons prima begeleid en de oplossing bevalt ons. Ik ben zeer enthousiast!”

Sfeerfoto Malou - Renee

Wil jij jouw proces slimmer inrichten?

april 2024

Tijd om je aan te sluiten bij het Peppol-netwerk? Dít moet je weten!

Van steeds meer kanten hoor je over het Peppol-netwerk. Misschien ontvangt en verstuurt jouw organisatie af en toe ook al facturen via Peppol. Of je bent je momenteel aan het oriënteren op een goede ‘Peppol-aanpak’. Is dit het juiste moment voor jou om je bij het Peppol-netwerk aan te sluiten? En wat houdt dat nu eigenlijk precies in? In deze blogpost zetten we de belangrijkste ‘Peppol-feiten’ voor je op een rij!
Artikel lezen
april 2024

Whitepaper e-facturen verwerken

‘E-facturen’, ‘XML’, ‘UBL’, ‘pdf’: wanneer het om inkoopfactuurverwerking gaat, vliegen de termen je om de oren. Als e-factureren helemaal geschiedt volgens het ideaal, hoef je geen handmatige handelingen meer te verrichten. Maar de praktijk is anders: organisaties hebben te maken met verschillende standaarden en formaten én krijgen nog andere factuurtypen binnen. Het gevolg is dat ze een diverse stroom aan inkomende facturen ontvangen en verwerken. Wat is nu precies de plek van e-facturen in deze stroom? En hoe kan je ze op een slimme, eenduidige manier verwerken? In dit whitepaper gaan we daar dieper op in!
Artikel lezen
april 2024

Whitepaper de toekomst van inkoopfactuurverwerking

In een zeer kort tijdsbestek heeft digitale factuurverwerking ingrijpende veranderingen doorgemaakt. Benieuwd naar recente én verwachte ontwikkelingen op het gebied van digitale factuurverwerking? We vertellen je er alles over in ons whitepaper ‘De toekomst van inkoopfactuurverwerking: hoe maak je je administratieve proces toekomstbestendig?’ Hierin lees je onder meer over de automatisering van processen, maar ook hoe je e-facturen -en de verschillende initiatieven hierbij- een plek binnen jouw administratie geeft.
Artikel lezen

123