Spring naar content

Optinet

Optinet is dé specialist in netwerkverbindingen voor ondernemingen. Het bedrijf levert diverse diensten op het gebied van draadloze wifi-netwerken. Deskundige engineers verrichten de aanleg, waardoor klanten de garantie krijgen voor een veilig, betrouwbaar, snel draadloos netwerk. Het klantenbestand van Optinet is zeer divers. Onder meer kantoren, grote industriële omgevingen en hospitality- en educatieomgevingen profiteren van het advies en de installaties van Optinet. Met meer dan 30 jaar ervaring is het bedrijf voor hen een betrouwbare en flexibele partner.

De behoefte

Optinet krijgt circa 2.500 facturen per jaar binnen. De financiële administratie verwerkte deze documenten geheel handmatig en was daardoor het merendeel van de tijd bezig met het inboeken van facturen. Bovendien zorgde deze werkwijze voor stapels papieren. Daardoor was het lastig om het overzicht te behouden. Een weggeraakte factuur was niet ongewoon. Optinet besloot dat het tijd was voor een automatiseringsslag: het ging op zoek naar een scan- en herken-oplossing.

De oplossing

Optinet gebruikt ERP-systeem InstallOffice van BouwInfosys. Via een simpele Google-zoektocht kwam het daarom direct terecht op de website van partner Whitevision. Omdat de oplossing er veelbelovend uitzag, deed Optinet navraag bij BouwInfosys. Toen de ERP-leverancier aangaf dat Whitevision een zeer goede koppeling biedt, vroeg Optinet een demo aan. Vol enthousiasme besloot het bedrijf om de samenwerking aan te gaan. En binnen no-time ging de oplossing live!

De voordelen van Whitevision

  1. Aanzienlijke tijdwinst door automatisering van het inkoopfactuurverwerkingsproces.
  2. Meer overzicht van en inzicht in inkoopfacturen.
  3. Snel aan de slag: soepele implementatie en een gebruiksvriendelijk systeem.
  4. Accuraat supportteam dat snel reageert en een persoonlijke benadering hanteert.
  5. Totaaloplossing waar niet alleen de financiële administratie, maar het hele bedrijf van profiteert.

“Whitevision is een supersysteem dat ons probleem zeker heeft opgelost,” zegt Miriam van den Berg, die sinds vorig jaar de administratie doet bij Optinet. Bij haar vorige werkgever was Miriam reeds gewend aan het werken met een scan- en herken-oplossing, waardoor zij het gevoel had dat ze enigszins terugging in de tijd: “Als je al gewend bent aan een OCR-oplossing, ervaar je des te meer hoe tijdrovend het is om alle inkomende facturen handmatig te verwerken. Daarom heb ik de zoektocht naar goede scan- en herken-software geïnitieerd.”

Aanvankelijk waren de collega’s van Miriam wat huiverig voor het onbekende, maar zij kon de voordelen goed uitleggen. “En Whitevision heeft de beloftes waargemaakt: tijdbesparing, een lagere foutgevoeligheid en meer overzicht zijn een feit!”

 

“Whitevision in vier termen? ‘Gebruiksvriendelijk’, ‘persoonlijk’, ‘goed bereikbaar’ en ’totaaloplossing voor het hele bedrijf’!”

Omdat Optinet automatisering gedegen wilde aanpakken, koos het niet alleen voor de slimme OCR-software van Whitevision. Het bedrijf nam ook direct de SMART E-mail handler en het workflow-systeem in gebruik. Deze beslissing heeft volgens Miriam vruchten afgeworpen: “Wanneer ik InstallOffice open, hoef ik de factuur alleen even te openen en controleren. De SMART E-mail handler heeft de inkoopfacturen namelijk al voorgesorteerd en -bewerkt — en de scan- en herken-software heeft de gegevens herkend. Ik hoef alleen nog even te kijken of alles goed staat. En als dit eens niet het geval is, dan is het niet nodig om typewerk te verrichten. Je kan de juiste zaken aanklikken of stukjes uit de factuur kopiëren naar InstallOffice.”

Na het controleren van de factuur verstuurt Miriam het document naar de juiste goedkeurders via de Whitevision Workflow, die zij zeer gebruiksvriendelijk noemt: “Na een zeer korte instructie van mij konden onze projectleiders ermee aan de slag. Zij accorderen facturen nu met één druk op de knop. Dit heeft ervoor gezorgd dat hun aanvankelijke scepsis als sneeuw voor de zon is verdwenen! Voor hen levert de oplossing namelijk ook veel tijdwinst en inzicht op. Als zij vroeger een factuur wilden bekijken, moesten ze de fysieke order in de kast op ons kantoor naslaan. Nu kunnen ze in hun persoonlijke digitale archief opzoeken welke facturen ze hebben goedgekeurd op welke projecten. Dat kost slechts enkele muisklikken!”

“Na een soepele implementatie konden we direct met Whitevision aan de slag”

Over de implementatie is Miriam zeer positief: “We gingen heel snel live. Onze Whitevision-consultant richtte de oplossing voor ons in en gaf ons een uitstekende instructie. Alles verliep zeer soepel. De volgende dag konden we met Whitevision aan de slag!”

Ook dat ging gemakkelijk: “De inrichting zag er uitstekend uit. En het programma spreekt eigenlijk voor zich. Bovendien is de koppeling met InstaOffice heel goed, waardoor we moeiteloos met Whitevision kunnen werken.”

En áls Miriam eens een vraag heeft, reageert Whitevision vlot en accuraat. “In zo’n geval schiet ik een melding in via het klantportaal. Het supportteam pakt deze op en lost eventuele problemen heel snel op. Heel prettig, want daardoor hebben wij nooit downtime gehad. Wat ik ook fijn vind, is dat de supportmedewerkers berichten met hun naam en foto ondertekenen. Dit toont aan dat je antwoord krijgt van een persoon — niet van een robot.”

“Whitevision is een totaaloplossing waar het hele bedrijf van profiteert”

Voor Miriam zijn de voordelen van Whitevision duidelijk: “Het systeem werkt altijd en dat is ontzettend belangrijk. Daar komt bij dat Whitevision heel goed bereikbaar is en een persoonlijke benadering hanteert. En de prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend. Als ik kijk naar wat WhiteVision kost en wat het oplevert, staat er maandelijks absoluut een plusteken onderaan de streep.”

Wat Miriam het meest positieve aspect aan Whitevision vindt? “Het gemak waarmee je met de software kan werken,” zegt zij. “Whitevision is niet alleen een totaaloplossing voor de financiële administratie, maar voor het hele bedrijf!”

Miriam zou Whitevision dan ook zeker aanbevelen aan collega-bedrijven die hetzelfde ERP-pakket gebruiken: “Meteen doen. Liever vandaag dan morgen. Ik heb alleen maar lovende woorden te zeggen over Whitevision.”

Sfeerfoto Malou - Renee

Wil jij jouw proces slimmer inrichten?

maart 2024

Documentherkenning: welke software heb je nodig?

Je hebt de term ‘documentherkenning’ vast en zeker weleens horen vallen. Veel mensen denken dat het hierbij gaat om een proces waarbij je een afbeelding inscant die je vervolgens in je administratie zet. Dit is niet onjuist, maar in de praktijk komt er meer bij kijken. OCR-software zet de gescande afbeelding namelijk automatisch om in data, die je daarna in je ERP-pakket terugziet. Om die reden spreken we ook wel van ‘scan- en herken-software’. Juist dat herkenproces, waarin de software gegevens interpreteert en als data aanlevert in je financiële systeem, maakt documentherkenning zo interessant.
Artikel lezen
maart 2024

Mag je facturen digitaal bewaren?

Facturen digitaal bewaren: je hoort er steeds meer over, maar je kampt met de nodige vragen. Want mag dit eigenlijk wel? En zo ja, waar begin je dan? Hoewel er voor het digitaal boeken van inkoopfacturen tegenwoordig slimme oplossingen bestaan, is het archiveringsproces binnen veel organisaties nog steeds papiergebonden. Menig financieel-administratief medewerker is anno 2019 nog altijd veel tijd kwijt aan het opbergen van inkoopfacturen in mappen, die worden bewaard in kasten op het kantoor. Zo’n papieren archief maakt het terugvinden van een factuur op een later tijdstip óók een tijdrovende taak. Herkenbaar? Dan overweeg je misschien een efficiënter alternatief: facturen digitaal bewaren. Maar waarmee moet je rekening houden als je overstapt op een digitaal archief?
Artikel lezen
maart 2024

Inkomende documenten verwerken: wat is de volgende stap? Op naar de toekomst!

Repeterend werk en handmatige handelingen wil je zoveel mogelijk beperken. Want daarmee haal je niet het meeste uit jezelf. Bovendien werk je zo ook niet erg efficiënt. Wat als je dit soort taken allemaal kunt automatiseren, zodat je veel meer tijd overhoudt voor werk waarvan je gelukkiger wordt en waarmee je meer waarde toevoegt voor de organisatie? Die gedachte vormt de basis voor het (door)ontwikkelen van onze oplossingen. De gebruiker staat voor ons centraal: deze moet altijd eenvoudig met een systeem kunnen werken. Daarom sluiten onze oplossingen op zeer hoog niveau aan op bedrijfsprocessen. Hoe deze ook zijn georganiseerd, het gebruiksgemak blijft bestaan. Bij het continu doorontwikkelen van onze eigen software blijft dit een cruciale factor. Benieuwd naar wat je de komende tijd van ons mag verwachten op innovatiegebied? We praten je graag bij in deze blog.
Artikel lezen