Spring naar content

Bouwgroep Buitenhuis

Een kleinschalige onderneming met grote mogelijkheden: dat is Bouwgroep Buitenhuis b.v. te Landsmeer in een notendop. Klantgerichtheid en betaalbare kwaliteit staan voor dit bedrijf voorop. Al meer dan 60 jaar voert het opdrachten uit voor woningcorporaties, stadsdelen, gemeentes, ontwikkelaars en schoolbesturen. Maar ook voor bedrijven en particulieren. Een ketensamenwerking met betrokken partners vormt de grondslag voor de werkwijze van Bouwgroep Buitenhuis b.v.. Door via de Leanmethodiek te bouwen kan het bedrijf klanten zo snel mogelijk van dienst zijn. In totaal bestaat het bedrijf uit 3 werkmaatschappijen met elk een eigen expertise én een recent opgerichte ontwikkelmaatschappij, gericht op planvoorbereiding en ontwikkeling in renovatie en nieuwbouw.

De behoefte

Bouwgroep Buitenhuis b.v. verwerkt circa 5.000 inkoopfacturen per jaar. Dit proces moest sneller en efficiënter verlopen. Het bedrijf had een helder doel met het automatiseren van inkoopfactuurverwerking: papieren én digitaal ontvangen facturen op een goede manier digitaal inlezen. Omdat Bouwgroep Buitenhuis b.v. al lange tijd met het pakket van Kraan werkte, moest een scan- en herkenoplossing hiermee kunnen samenwerken.

De oplossing

Na een oriëntatiefase kwam Bouwgroep Buitenhuis b.v. tot de conclusie dat er 3 opties bestonden. De eerste was om een maatwerkoplossing te ontwikkelen. Deze tijdrovende en kostbare klus viel al snel af. Daarop bleven er 2 mogelijkheden over: aan de slag gaan met een oplossing van de brancheorganisatie óf met WhiteVision. Bij het vergelijken van de opties keek Bouwgroep Buitenhuis b.v. naar de kosten en de snelheid waarmee het de oplossing in gebruik zou kunnen nemen. Ook Kraan adviseerde WhiteVision, dat tevens voordeliger bleek. Deze informatie leidde gauw tot een concreet besluit: Bouwgroep Buitenhuis b.v. ging met Whitevision in zee.

De voordelen van Whitevision

  1. Sneller en efficiënter werkproces
  2. Beter overzicht door direct inzicht in de factuurstatus; de foutmarges zijn minimaal
  3. Geen papieren stapels en fysieke factuurbakken meer
  4. Goedwerkende zelflerende functie
  5. Klantvriendelijk bedrijf met kundig team
  6. Prima aansluiting op Kraan-software

“Whitevision heeft ons vraagstuk heel goed opgelost,” vertelt René de Roo, hoofd administratie bij Bouwgroep Buitenhuis b.v. “Het proces verloopt nu een stuk sneller. Ook hebben we veel meer overzicht. Als we vroeger iets over een inkoopfactuur wilden weten, moesten we eerst 6 bakken doorzoeken. Nu zien we meteen waar het document zich bevindt in het proces en welke opmerkingen erbij staan. Daardoor weten we heel snel wat de status is en waar we aan toe zijn.” Is er eens een factuur die langere tijd blijft openstaan, dan is het veel eenvoudiger om gauw te zien wat hiermee aan de hand is: “We klikken de factuur open en kunnen direct uitzoeken waarom deze nog niet is goedgekeurd. Geen bakken meer. We doen alles digitaal!”

“Digitale inkoopfactuurverwerking en een handige zelflerende functie”

Wat Whitevision concreet heeft opgeleverd? “We werken veel gemakkelijker. We weten nu bijvoorbeeld precies hoeveel facturen we nog moeten afhandelen, terwijl er vroeger dikke stapels op onze bureaus lagen die we moesten verwerken.” Inmiddels ontvangt Bouwgroep Buitenhuis b.v. overigens bijna geen papieren facturen meer. “We hebben eerst met een aantal grote leveranciers gezorgd dat we facturen in pdf- en xml-formaat ontvingen. Toen bleek dat we deze prima digitaal konden inlezen in Kraan, hebben we onze andere relaties aangeschreven. Nu stuurt 99 procent van hen de facturen digitaal naar ons.

”De goede aansluiting van Whitevision op Kraan is een groot voordeel, evenals de zelflerende functie van de scan- en herkenoplossing. “Als wij een bestand door WhiteVision laten omzetten naar pdf-formaat, gaat dit bijna altijd goed. Soms moeten we bepaalde velden wel laten inlezen, maar na 1 factuur kan het systeem dit zelfstandig. Voor ons werkt deze feature in de praktijk dus prima.”

“De medewerkers van Whitevision weten wat ze doen”

Volgens René verliep het implementatieproces soepel: “De account manager is bij ons langsgekomen om te inventariseren, waarna de implementatie consultant de software heeft geïnstalleerd. Daarna is hij nog eens langs geweest om mappen in te richten en een structuur in de mail aan te brengen. Toen zijn we met  Whitevision aan de slag gegaan. Omdat we inmiddels al een klein jaar hadden gewerkt met het proces voor het digitaal verwerken van facturen, hadden we eigenlijk helemaal geen aanlooptijd meer nodig. We konden direct met de oplossing werken.”

Desondanks heeft René nog een aantal keren contact gehad met de supportafdeling, wat vrij snel verliep. “Het was even wennen dat we een ticket moesten aanmaken via de portal, maar dat begrijp ik ook wel. Zo weet Whitevision precies wat er speelt. Overigens hebben we dit niet heel vaak hoeven doen – 4 keer in ruim een half jaar. En hoewel het de laatste keer even duurde vanwege een software-update, heeft Whitevision ons probleem uiteindelijk goed opgelost. Het is een klantvriendelijk bedrijf en de medewerkers weten wat ze doen.”

“Door Whitevision zijn onze foutmarges geminimaliseerd”

Voor René is het meest positieve aspect van Whitevision dat de foutmarges nu minimaal zijn. “Dat is een verbetering ten opzichte van het verleden. Vroeger kwam het weleens voor dat een factuur dubbel was ingevoerd. Via Kraan en Whitevision krijgen we echter een seintje als zoiets gebeurt. Er verschijnt dan een melding op het scherm binnen onze Kraan-software, die communiceert met Whitevision.” Zolang Bouwgroep Buitenhuis b.v. met Kraan blijft werken, denkt René ook zeker bij Whitevision te blijven. “Het is gewoon een goed product. Daarom heb ik een aantal andere bouwbedrijven er ook al op geattendeerd. Ik beveel Whitevision absoluut aan!”

Sfeerfoto Malou - Renee

Wil jij jouw proces slimmer inrichten?

april 2024

Tijd om je aan te sluiten bij het Peppol-netwerk? Dít moet je weten!

Van steeds meer kanten hoor je over het Peppol-netwerk. Misschien ontvangt en verstuurt jouw organisatie af en toe ook al facturen via Peppol. Of je bent je momenteel aan het oriënteren op een goede ‘Peppol-aanpak’. Is dit het juiste moment voor jou om je bij het Peppol-netwerk aan te sluiten? En wat houdt dat nu eigenlijk precies in? In deze blogpost zetten we de belangrijkste ‘Peppol-feiten’ voor je op een rij!
Artikel lezen
maart 2024

Op de kunstmatige-intelligentie-trein springen? Zó profiteren inkoop en finance van AI

Op het gebied van kunstmatige intelligentie (ook wel ‘Artificial Intelligence’ of, afgekort, ‘AI’ genoemd) gebeurt ontzettend veel. Van meetings samenvatten tot video’s produceren: bots kunnen steeds meer. De tools vliegen je om de oren. En nu de wereld steeds slimmer wordt, wil jij vanuit de inkoop- of financeafdeling óók best graag op de kunstmatige-intelligentie-trein springen. Maar dan wel op zó’n manier dat je jouw werk er makkelijker mee maakt. In jouw geval betekent dit waarschijnlijk dat je repetitieve, saaie taken wilt automatiseren. Zo kan je je immers focussen op werkzaamheden die je leuk vindt en die jou meer uitdaging bieden. Maar welke mogelijkheden zijn nu écht interessant voor de inkoop- en financeafdelingen?
Artikel lezen
maart 2024

Mag je facturen digitaal bewaren?

Facturen digitaal bewaren: je hoort er steeds meer over, maar je kampt met de nodige vragen. Want mag dit eigenlijk wel? En zo ja, waar begin je dan? Hoewel er voor het digitaal boeken van inkoopfacturen tegenwoordig slimme oplossingen bestaan, is het archiveringsproces binnen veel organisaties nog steeds papiergebonden. Menig financieel-administratief medewerker is anno 2019 nog altijd veel tijd kwijt aan het opbergen van inkoopfacturen in mappen, die worden bewaard in kasten op het kantoor. Zo’n papieren archief maakt het terugvinden van een factuur op een later tijdstip óók een tijdrovende taak. Herkenbaar? Dan overweeg je misschien een efficiënter alternatief: facturen digitaal bewaren. Maar waarmee moet je rekening houden als je overstapt op een digitaal archief?
Artikel lezen

123